Thursday, December 15, 2016

HO CHI MINH CITY DAY 3

hola selamat tghmalam mengupdate hari ke 3 di Bandar ho chi minh. hari ketiga free and easy. lepas breakfast kami dah plan nk xplore town. so xde taxi xde bus kami jalan kai shj mengexplore tmpt tmpt menarik kat sekitar bandar ho chi minh tu
ni bellboy hotel, friendly dan very helpfull

post seketika sebelum bermula nya explorasi kami

ni bahagian depan hotel

ok td dh breakfst kat hotel hehe ni singgah lagi kat halal restoren brekfst lg skli

tudiaaa mee goreng mamak frm vietnam.sedap dan banyak boleh share dua org
kami mula depan Ben Than market ni tgh tgh roundabout ni.

main jalan ja kami haha nmpak bangunan cntik berhenti snap pic

teruskan berjalan smbil snap snap pic. kami teruskan berjalan dan on list kami nk p muzium perang vietnam. War Remnants Musuem. finally lepas peluh ketiak jugak laa kami smpai. pintu masuk dia ada cafee like coffee bean n starbuck la.so kami nk pekena ice blended dulu.kebtulan kmi smpai tgh break.so layan ice blended dulu laa smntra nk tgu jam 2pm.

kita minum dulu.oh utk muzium ni kena bayaq sokrag murah je VND15000 shj sama mcm rm3 ja.so murah kan kan. so lepas beli tiket dan jam pun dh pukul 2 kami pun msuk. jom kita tgk apa yg ada

ok bahagian luar muzium tersebut ada byk perisai kereta kebal helikopter jet la fokker  semua ada kat luar. memang teruja dan wow tgk kat sekitar muzium

ni semua bahagian luar muzium.luas jugak la kwsan persekitaran luar. boleh jalan jalan tgk kenderaan masa peperangan dulu .menarik!

ni bahagian pintu utama muzim peperangan tu

yg ni sgt menarik dan wajib kalau siapa mai ho chi minh kena masuk tengok. ada diorg buat mcm sebenar penjara dan tahanan. Tiger Cages. memang diorg ambil asal dr tempat sebenar penjara

ni tempat pancung kepala

replika dalam penjara bagaimana tahanan di penjara dan diseksa

byk info info yg terdpat disekitar wall penjara ni

lepas puas n snap pic kat luar ni, kami pun masuk ke dalam muzium pulak

so kat dalam ada detail pasal peperangan vietnam dulu dulu.dah masuk boleh baca satu persatu dan ada gambar gambar

ada 3 tingkat jugaklah muzium ni.so boleh masuk bilik satu persatu dan ada kisah kisah zaman peperangan dahulu

selepas baca semua kami keluar ke bwh ada beberapa kedai jual souvenir.dan pendapat sy souvenir beli kat pasar malam lagi murahh dan berbaloi

yeap dah settle melawat muzium.memang berbaloi.dan sapa ke ho chi minh city wajib mai tgk muzium ni.heehe lepas abis tu kami smbung jalan kaki lagi

kami jalan kaki heading ke gereja merah yg cntik tu.so all the way nmpk je apa yg menarik kami sbap pic hehe

pekerja bar lepak tgu pelanggan masuk lepak bar diorg.hehe pakaian tradisonal org vietnam

eh eh cik city in the house

ni mabik gmbr sebab comey sgt trafic light diorg ni nmpk x belakang sy tu tgh warna hijau

lepas jalan punya jalan kami nmpk dah gereja tu .sgt cntik struktur dan seni bina nya. di bangunkan oleh kolonialis Perancis 1880. ada dua menara loceng lebih kurng 58m. nama dia Basilika Notre Dame saigon(bahasa Vietnam)

pandangn dari bahgian belakang

ni bahagian depan gereja

lepas kami dah cross by church tu kami jalan lagi

bendera negara Vietnam. lepas jalan jalan kami smpai ke Ho Chi Minh Municipal theatre mcm IB kita kat KL tu laa

Ho Chi Minh Municipal theatre

lepas lepak lepak ambik gmbar kami jalan lagi lepas tu jumpa mcm dataran panjang luas. so ramai la org lepak lepak kat sini.so kami pun snap la pic dua tiga kepaing then chiow

lepas tu ja;an nk balik hotel dah. sambil jalan jalan ada byk lot lot kedai kedai

so lepas tu kami pun jalan semula balik hotel. balik rest rest malam tu kelaur lg ke pasar malam shopping.sbb hari ke 4 kami dh balik ke kl.lepas chck out hari ke 4 2hb dec tu kami terus ke aiport.

sampai aiport awal sbb kwn sokrg tu balik flight awal.so kami mereput la smpai flight kami.so flight x on time sbb delay.tunggu la smpai flight berlepas.sodah berlepas selamat smpai KLia2 tgh malam, pastu lepak klia 2 n next morning fly bck penang

alhamdulillah safely landed penang jam 930pagi.semua nya ok
trip yg best shopping yg best budget pun ok
ada masa nkp lagi ho chi minh
jumpa lagi
more picture boleh p ushar kat FB: izzhuznieidraqie